O zberateľstve pivných suvenírov
Zberateľstvo
ako záujmová činnosť preniklo už pred mnohými rokmi aj do oblasti pivovarníctva
a prináša ľuďom okrem zábavy a potešenia aj poučenie. Je dokázané, že úzko
zberateľský charakter každého hobby postupne prerastá na poznávací aj náučný
charakter a v každej zbierke sa potom odráža trochu zábavy, trochu
poznávania, ale predovšetkým veľa poctivej a trpezlivej práce. Platí to aj o
zberateľstve pivovarských suvenírov a histórie pivovarníctva, ktoré je dnes
rozšíreným koníčkom v mnohých krajinách. Tento zberateľský obor, ktorý
poznáme aj pod odborným názvom “Labologia”,
v sebe zahŕňa pomerne široký rozsah od pivných etikiet, cez pivné tácky (podpivníky), korunkové uzávery, plechovky, poháre, staré
pivové fľaše, súdky, otvárače a ďalšie predmety a suveníry až po históriu
pivovarov a pivovarskú literatúru. Objektom
najväčšieho záujmu zberateľov sú pivné etikety,
pravdepodobne z toho dôvodu, že je k nim pomerne jednoduchý prístup,
je ich veľké množstvo a väčšinou nie sú náročné ani z finančného hľadiska.
Prvé papierové etikety sa začali používať na pivných fľašiach až v 80-tich
rokoch 19. storočia v jednoduchom prevedení. Postupom času sa menila ich
kvalita, vzhľad i obsah a stali sa z nich malé grafické diela, ktoré sú
určitou vizitkou pivovarov a robia každému pivu svoj vlastný imidž. Na
Slovensku a v Českej republike majú zvláštne postavenie staré etikety do
roku 1948, ktoré sú však pre mnohých zberateľov nedostupné pre ich malý výskyt
a vysokú cenu. Špičkové zbierky etikiet z celého sveta obsahujú aj viac ako
300 000 ks. Vzhľadom k ich veľkému množstvu sa mnoho zberateľov
špecializuje len na zbieranie vybraných štátov, alebo sa zameriava na určitý
motív. Veľký
záujem je aj o zberateľstvo pivných tácok,
ktorých hlavnou funkciou je chrániť stôl alebo obrus pred zmáčaním. Prvé
podložky pod poháre sa vyrábali z dreva, plsti, alebo iného materiálu.
Postupom doby sa prešlo na podložky - tácky z papierovej hmoty, na ktorých
bola prvá reklamná potlač urobená v roku 1906. Väčšinou boli, a aj dnes sú
vyrábané, s potlačou na jednej strane v rôznych tvaroch od guľatého,
cez oválny, štvorcový až po najrozmanitejšie tvary. Okrem reklamy pivovarov
môžeme na obojstranne potlačených táckach nájsť na druhej strane aj rôzne
zaujímavé motívy a námety. V posledných
rokoch dosahuje veľký rozmach na celom svete zbieranie pivných
plechoviek. História pivových plechoviek začala v USA, kde sa po
niekoľkých predchádzajúcich pokusoch rozhodol pivovar Golttfried
Krueger Brewing Co. v mesta Newark
v roku 1935 začať predávať svoje pivo v plechovkách. Prvé pivné
plechovky sa podobali dnešným potravinovým konzervám a otvárali sa otváračom na
konzervy, neskôr sa podobali fľaškám a uzatvárali sa korunkovým uzáverom. V
50-tich rokoch minulého storočia nahradil hliník ostatné používané materiály a výrazne
sa skvalitnila aj farebná potlač. Spôsob otváranie plechoviek v podobe,
v akej sa používa aj v súčasnej dobe, bol patentovaný v USA
v roku 1962. Pivo sa dnes do plechoviek stáča v takmer 100 krajinách
sveta a v niektorých krajinách existujú zberateľské organizácie zamerané
len na zbieranie pivných plechoviek. Ich zbieranie vyžaduje značnú priestorovú
náročnosť, pretože počty v zbierkach sa počítajú na tisíce kusov. Pred
vynálezom korunkového uzáveru sa používali
uzávery fliaš z korku, dreva, porcelánu s tesniacou gumou ale aj iné
materiály. Prvý kovový korunkový uzáver bol patentovaný v USA v roku
1892. S použitím nového typu uzáveru nastala však zákonite aj revolúcia vo
výrobe fliaš, kde bola prijatá jednotná norma pre rozmery a tvar hrdla. Pôvodný
korunkový uzáver mal 24 vrúbkov, neskôr bol počet znížený na 21 vrúbkov a
vylepšené bolo postupne aj tesnenie uzáveru až do dnešnej podoby. Predmetom
zberateľského záujmu sa stali korunkové uzávery od chvíle, keď sa začala na
nich používať reklamná potlač, v niektorých prípadoch aj z vnútornej
strany korunky. Naši
predkovia používali na pitie piva, ale aj iných nápojov, hlavne krčahy
z medi, cínu alebo olova. Objavom výroby skla nastal aj rozkvet výroby pohárov, ktorý nám poznamenal aj pivovarníctvo.
Postupne sa vykryštalizovali rôzne tvary, veľkosti, hrúbka skloviny, farba a
dekór pohárov, ktoré zohrávajú významnú úlohu pri kultúre pitia piva. Dnes
pomaly nepoznáme pivovar, ktorý by nemal svoje vlastné poháre s logom
alebo svojim názvom a vybavujú s nimi reštaurácie a zariadenia, kde
sa čapuje ich pivo. Časť zberateľov sa špecializuje výlučne len na zbieranie
pivných pohárov a v ich zbierkach nájdeme stovky pohárov rôzneho tvaru,
obsahu, a dizajnu. Historické
staré pivné fľaše nezbiera veľký okruh
zberateľov. Dôležitým pre vznik pivných fliaš je rok 1870, keď bolo zrušené
míľové právo, ktoré obmedzovalo aj distribúciu piva z pivovarov. Už
v tej dobe sa používali vratné fľaše, ktoré sa vyskytovali v troch
základných druhoch: s nápisom leptaným do skla, s liatymi nápismi a
so zvláštnou potlačou na skle napr. s erbom šľachtického pivovaru.
Zberateľ musí zvládnuť históriu a miestopis pivovarov ale aj sklární, aby mohol
určiť, aký je exponát starý a zaradiť ho do zbierky podľa svojho kľúča.
Samozrejme, že dnes už nie je jednoduché takéto fľaše získavať, ale sú
zberatelia, hlavne v Českej republike, ktorí vlastnia stovky takýchto
fliaš. Úzku
nadväznosť na korunkové uzávery tvorí zbieranie pivných
otváračov. Ich zbieranie je záležitosť užšieho okruhu zberateľov a je
skôr doplnkovým oborom. Veľkosti zbierok sa u najlepších zberateľov počítajú na
stovky kusov. Existujú rôzne typy z rôznorodých materiálov, rôzne veľkosti
a tvary podľa originálnych nápadov výrobcov. Niektoré otvárače sú nielen na
otváranie, ale aj na uzavieranie fliaš, iné sú spojené s kľúčenkou alebo
iným praktickým predmetom. Pohľadnice
s pivnou tematikou sú doplnkovým oborom a najstaršie pochádzajú
z prelomu Okrem
uvedených základných oborov sa však zberatelia venujú aj ďalším špecializovaným
oborom, ktoré majú súvislosť s pivom. Patria medzi ne päťlitrové tzv. party súdky, odznaky pivovarov a so
všeobecnou pivnou tematikou, reklamné pivovarské cedule (smaltované, plechové,
umelohmotné, papierové), obľúbené sú aj perá s potlačou, kartičkové kalendáriky, tričká, čapice, plagáty, ale
napríklad aj vtipy o pive, účtenky a iné materiály. Zvláštnou kategóriou
je zbieranie údajov a rôznych dokumentov o histórii
jednotlivých pivovarov, ale aj literatúry o
pivovaroch alebo histórii piva a pivovarníctva. Aj keď je zberateľstvo
pivovarských suvenírov záujmovou činnosťou, často sa v zbierkach
zachovávajú hodnotné materiály a dokumenty z histórie, ktoré dnes už nie sú
k dispozícii ani v pivovaroch alebo múzeách. Na
Slovensku je v súčasnej dobe zberateľstvo pivovarských suvenírov dobre
organizované v zberateľských kluboch (Bratislava, Trenčín, Nitra, Žilina,
Martin, Banská Bystrica, Rimavská Sobota, Košice, Jablonica, Nové Mesto nad Váhom a Revúca), ktorých činnosť
zastrešuje Slovenská asociácia histórie pivovarníctva so sídlom v Martine. |
Copyright © 2009 |